Archidat Evenementen - nieuws - bouwbeurs-2019-als-je-niet-bent-geweest-heb-je-achterstand-op-de-rest
Javascript is uitgeschakeld

BouwBeurs 2019: ‘Als je niet bent geweest, heb je achterstand op de rest’

Geplaatst: 20-11-2018
BouwBeurs 2019: ‘Als je niet bent geweest, heb je achterstand op de rest’

UTRECHT - “Het beursbezoek moet zo zinvol mogelijk zijn. Ik ben blij als na afloop van de BouwBeurs de bezoeker het liefst de volgende dag weer had willen komen. En de exposant het jammer vindt dat de beurs maar één keer in de twee jaar is in plaats van elk jaar.” Om dat doel te bereiken stuurt beursmanager Marian Verheij nog meer op de inhoud en de vakinhoudelijke interactie.

“Een bezoek aan BouwBeurs moet voor iedereen even relevant zijn en qua inhoud zo goed in elkaar steken dat als je niet bent geweest, dan heb je een achterstand op de rest.”

Op maandag 4 februari opent in de Utrechtse Jaarbeurs weer de Bouwbeurs. Tot en met vrijdag 8 februari is in het beurscomplex alles, wat met bouwen in de ruimste zin van het woord te maken heeft te zien en te beleven. De voorgaande editie in 2017 trok bijna 75.000 bezoekers. Een aantal dat Verheij als kersverse beursmanager hoopt vast te houden.

Op nog ruim drie maanden voor de opening oogt ze redelijk rustig. “We zijn in het stadium dat alles meer en meer concreet wordt en de exposanten ook volop met de BouwBeurs bezig zijn. Het enthousiasme is goed voelbaar, men heeft er zin in. We hebben dit jaar de bezoeker nog meer centraal gesteld en goed inzichtelijk gemaakt wie het zijn en waarom ze komen. Het moet voor iedereen relevant, inspirerend en leuk zijn. De exposanten hebben we vroegtijdig mee genomen in onze thema’s en doelstellingen. Met elkaar bepalen we immers het succes van de beurs.”

Na een korte stilte zegt ze: “Ik word heel enthousiast van de samenwerkingen die onderling ontstaan. Wat je ziet is dat men vanuit kracht handelt, de concurrenten zoeken elkaar op en zetten het branche belang centraal.” Ze wijst op de kaart van het Jaarbeurscomplex die aan de muur hangt. “Je ziet hier de Vakpleinen als resultaat van unieke samenwerkingen. Alles is ingekleurd we zijn met zo’n 600 exposanten inmiddels praktisch uitverkocht”, klinkt het nuchter. “Maar”, zo haast Verheij zich daar aan toe te voegen, “dat betekent niet dat we nu rustig achterover kunnen leunen. We gaan ons nu vooral op de inhoud en de kennisoverdracht richten waarbij het zelf zien, doen en ervaren centraal staan. Uiteindelijk moeten we er met elkaar voor zorgen dat de bezoeker wijzer naar huis gaat en klaar is voor de toekomst.” De thema’s Energietransitie, Gezonde gebouwen, Renovatie en Transformatie zijn de hoofd thema’s van de 2019 editie.

Behoefte
Live communicatie is in deze digitale tijden van groot belang. Juist nu heeft men de behoefte om elkaar in de ogen te kijken en een echt gesprek aan te gaan. Tegelijkertijd is de gemiddelde beursbezoeker wel veranderd. Verheij: “Thuis oriënteert men zich online en komt vervolgens naar de beurs om de innovaties live te zien en te ervaren. Vaak komt men met een specifiek doel naar de beurs. Vervolgens moet hij zijn weg op de beurs wel snel vinden. Natuurlijk zijn er beursbezoekers die op hun gemak door de hallen slenteren maar er is een snelgroeiende groep die hun bezoek zo efficiënt mogelijk wil invullen.”

Marian Verheij

R&D Lounge
Martijn Carlier schuift voor eventjes aan tafel aan. Hij is voor de komende editie verantwoordelijk voor de zogenoemde R&D Lounge. Hiermee richt de BouwBeurs zich op de doelgroep architecten en ingenieurs. “Uit gesprekken met die groep kwamen we erachter dat zij de beurs als een belangrijke plek zien om tastbare producten en materialen te zien. Ze vinden het ook een goed evenement om vakgenoten te ontmoeten maar ze vertelden ook moeite te hebben om er hun weg te vinden. Daar rolden de contouren uit voor een programma wat wij nu R&D , research en development, hebben genoemd. Voor architecten, ingenieurs en andere nieuwsgierigen die niet alleen bezig zijn met de opgave van vandaag maar ook van morgen. Mensen dus met de blik vooruit.”

Thema ambassadeur
De R&D Lounge in hal 9 is straks het startpunt voor de routes langs producten en materialen die aanhaken op thema’s als circulair bouwen, digitalisering, BENG en gezonde gebouwen. “Elk thema krijgt een thema-ambassadeur die zijn of haar visie op het thema geeft. Ook geeft hij of zij een rondleiding over de beursvloer langs het aanbod dat voor dat specifieke thema van belang is. Het is een onderdeel van de beurs waarvan we hopen dat dit bij de doelgroep in de smaak valt.” Verheij knikt: “We willen het voor iedereen makkelijker maken om uit de beurs te halen wat hij of zij belangrijk vindt. Dat kan onder begeleiding van de thema-ambassadeur maar je kunt het ook zelf doen.” De Lounge wordt ook een ontmoetingsplek waar vakgenoten elkaar ontmoeten en elkaar tips geven en ervaringen delen.

Daarnaast krijgen verschillende functies in de bouw een gezicht. Zo zien beursbezoekers straks onder andere aannemer Rob, uitvoerder Eric maar ook Saskia om aan te geven voor welke doelgroep iets interessant kan zijn. “De voorman heeft andere vraagstukken dan de aannemer of zzp-er. Door juist te focussen op die vraagstukken krijg je ook weer andere exposanten op de beurs. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van Telecom partijen, energie leveranciers en automotive partijen.”

Bedrijfswagens
Het woord automotive is gevallen en niet voor niets. Verheij glimlacht. “Ik heb 17 jaar als marketeer in de automotive branche gewerkt en van dichtbij meegemaakt dat het niet meer gaat om het verkopen van een auto an sich maar steeds meer om het aanbieden van mobiliteitsoplossingen. Iets dat ook de doelgroep van de BouwBeurs bezig houdt. De laatste jaren was ik verantwoordelijk voor het merk Volkswagen bedrijfswagens en in die hoedanigheid ook in aanraking gekomen met de bouw omdat daar een heel groot deel van de omzet vandaan komt.”

BENG
Als marketeer is zij vooral bezig geweest met het bouwen van merken. Dat is iets waar ze ook bij BouwBeurs meer mee bezig gaat zijn. “We kijken hoe we de totale bouwsector meer kunnen samenbrengen en hoe wij daar als beursorganisatie de verbindende factor in kunnen zijn.” Om die reden is het overkoepelende thema van de Bouwbeurs ‘Tijd om krachten te bundelen’ niet zomaar gekozen. “De opgaves in de sector zijn dusdanig dat de krachten moeten worden gebundeld anders mis je vroeg of laat de boot. Denk aan de energietransitie, de bouwproductie maar ook nieuwe toepassingen als BENG. BENG is van enorme betekenis in het proces, het échte integrale samenwerken is hierin essentieel.

Ik zie de BouwBeurs veel breder dan een live-event waarmee we vooral ook een meerwaarde aan de bouwsector leveren. Als organisator van de grootste bouwbeurs van Nederland vind ik ook dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen als het gaat om het thema personeel en veiligheid. De grotere organisaties zijn hier volop bezig maar dit thema raakt natuurlijk iedereen. Dit thema zie je niet terug in een stand maar komt wel in de communicatie items en in het Nieuwscafé op de beursvloer aan bod.”

Verkennen
Ze is momenteel druk met het verkennen van de sector. “Ik bezoek exposanten en brancheorganisaties om te horen wat hun stip op de horizon is en waar partijen elkaar kunnen versterken. Uiteindelijk met slechts één doel dat iedereen na afloop tevreden is. Ik ben blij als de bezoeker 9 februari weer had willen komen en de exposant het jammer vindt dat de beurs maar één keer in de twee jaar is omdat hij er liever ieder jaar staat. Daar doen we het voor.”

Nu registreren voor de BouwBeurs

Overig evenementennieuws

 

Onze partners

  • Sapa Building System
  • Renson
  • Reynaers Aluminium
  • ROCKWOOL
  • Roval Aluminium
  • Sterk Beton
  • Struyk Verwo Infra
Sluit deze advertentie